
السلام عليكم دلوقتي انا ساكنه فوق حماتي وعندي بنت وولد أطفال لسه ٧ و ٥ سنين حمايا مـ,,ـات من رمضان اللي فات وبقت حماتي قعده لوحدها اخدنا باقي رمضان وحوالي شهر تاني كان اكلنا كله معاها عشان متاكلش لوحدها وبعدين بقينا متقـ,,ـطعين عشان ميبقاش فـ,,ـرض عليا و ده اللي يبقى ماشي على طول
لأن الموضوع بالشكل ده هيبقى صـ,,ـعب وجوزي له اخوات تاني بس بنات والاتنين متجوزين ومسافرين السعـ,,ـوديه وسايبني لوحدي عاوزني اشيل امهم ومحدش منهم عاوز ينزل يقعد معاها ومقومين جوزي عليا لاني برفـ,,ـض انه لما يجي من الشغل يقعد ياكل معاها وانا والاطفال بنكون مستنينوا على الاكل وانا والله بنزل لها الاكل كل يوم او هو لما يجي بخليه
-
من مواليد قرية الخربة في ريف السويداء عام 1958مايو 2, 2025
-
الرئيس السوريأبريل 23, 2025
ينزله لها ويطلع ياكل معانا فامه اوقات مش بترضى تاكل وبتقول شبعانه ورجعوا الاكل او بننزل ناخد الصينيه زي ما هي هل ده يا جماعه ذنـ,,ـبي انا عشاان هما بيكلموه يقولوا امك مش بتاكل و عاوزه حد يشجعها على الاكل وهي زعـ,,ـلانه عشان بتسيبوها تاكل لوحدها وجوزي بيحبني وييخـ,,ـاف على زعـ,,ـلي وكمان هو عارف انا بنت مين وبيخـ,,ـاف يزعـ,,ـلني عشان اهلي مش هيسكتوا فبيطلع ياكل معانا تجـ,,ـنبا للمشـ,,ـاكل
بس دلوقتي كل شوية يكلموه عشان الموضوع ده وانا مش هنزل ولا عيالي هتنزل لانهم وحده دخلت
المدرسه والولد في حضانه وكل شوية يقولي مش عاوز مشاكـ,,ـل لا منك ولامنهم ويحـ,,ـسسني بالذنـ,,ـب كل شوية ويقولي امي زعـ,,ـلانه عشان بتقعد على طول لوحدها وبتاكل لوحدها
انا دلوقتي اخدت قراري لو صمم تاني ننزل عندها عشان الاكل هروح عند اهلي لحد ما يجبلي شـ,,ـقه بعيده عنها وهو يبقى يتصرف هو واخواته هل انا كده ابقى غـ,,ـلطانه انا مش عاوزه حد يشاركني في جوزي وفي حياتي ونتلم كلنا على سفره واحده ليه عاوزين يشتتونا ويبعدونا عن بعض
وصـ,,ـايا النبي ( 1 )
( لا تجلس بين النيـ,,ـام
ولا تنـ,,ـام بين الجالسين ،
ولا تضـ,,ـع يدك على خدك
ولا تشـ,,ـبك أصابعك ،
ولا تنهـ,,ـش الخبز مثل اللحـ,,ـم ،
ولا تأكل الطين ،
ولا تنظر إلى المرآه ليـ,,ـلا ،
ولا تلبـ,,ـس القمـ,,ـيص مقـ,,ـلوب ،
ولا تنـ,,ـفخ في الطعام الحـ,,ـار
ولا في قدح الماء
ولا تنظر إلى ما يخـ,,ـرج منك ،
ولا تتثاوب إلا ويدك على فمك ،
ولا تشـ,,ـم طعامك ،
ولا تكبر لقمتك
ولا تأكل في الظـ,,ـلمه )
وصـ,,ـايا النبي ( 2 )
من صلى علي بعد غسـ,,ـل القد,مين عند الوضوء عشر مرات فرج الله هـ,,ـمه وغـ,,ـمه وإستجاب دعوته .
لا تلتـ,,ـهون بالدنيا كل شي ذاهب إلا العمل الصالح .
الوصـ,,ـايا ( 3 )
عليك بقراءه سوره يس
ما قراءها جائـ,,ـع إلا يشبع
ولاعطشان إلا روي
ولا عـ,,ـريان إلا كساه الله
ولا عـ,,ـازب إلا تزوج
ولا خائـ,,ـف إلا أمنه الله
ولا مريـ,,ـض إلا بري
ولا مسـ,,ـجون إلا خـ,,ـلصه الله من سجـ,,ـنه
ولا مسافر إلا أعـ,,ـانه الله على سفره
نريد هذه الوصـ,,ـايا تلـ,,ـف على الناس كلها اللـ,,ـيلة
دعاء للتخـ,,ـفيف عن الذنـ,,ـوب:
( اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُـ,,ـوذُ بِكَ مِنْ زَوَ,الِ نِعْمَتِكَ وَتَحَـ,,ـوُّلِ عَافِيَتِكَ وَفُجَـ,,ـاءَةِ نِقْـ,,ـمَتِكَ وَجَمِيعِ سَخَـ,,ـطك )
اللهم كما ابكيـ,,ـتني يوم ولا,د,تي والناس حولي يضحكون ؛ اضحكني يوم مـ,,ـوتي والناس حولي يبكـ,,ـون
دعاء يونس:
( لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظـ,,ـالمين )
ارسلها ولا تحبـ,,ـسها في تليفونك فقـ,,ـد تفـ,,ـتح لك باب الفـ,,ـرج
ابعث ( لا اله الا الله ) لكل المضافين عندك وشوف كم واحد بيذكر الله بسببك ..
قآلت مريم : يآليتني_مـ,,ـت_قبـ,,ـل_هذا
ولم تعلم أن في بطـ,,ـنهآ ‘ نبي’
بعض الكـ,,ـربات قد تحـ,,ـمل في طيّاتهآ كرامآت ،
فلا تيـ,,ـأسوا إنَ طال البـ,,ـلاء
موسى عليه السلام
لما دفـ,,ـن اخاه هارون عليه السلام ذكر مفـ,,ـارقته له وظـ,,ـلمة القبـ,,ـر .. فادركته الشـ,,ـفقة ؛ فبـ,,ـكى !
فأوحى الله تعالى إليه :
ياموسى ! لو اذنت لأهل القـ,,ـبور
أن يخبروك بلطفي بهـ,,ـم لاخبروك !
ياموسى لم انسـ,,ـهم على ظاهر الارض احياء مرزوقين !
افأنـ,,ـساهم في باطـ,,ـن الارض مقبـ,,ـورين !
ياموسى اذا مـ,,ـات العبد
لم انظر الى كثرة معـ,,ـاصيه
ولكن انظر إلى قـ,,ـلة حيلته
بعض الكلام يريحك نفـ,,ـسياً
ما أرحمك يَاالله








