Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Uncategorized

كنت قاعد في أو.ضة مكتبي ببحث في ملف القضـ,,ـية الوحيدة للكاتب عبد الفتاح عبد العزيز

ساعتها جا في بالي سؤال تلقائي فسألته
_وحضرتك عرفت منين إنها كانت عندي
=مش مهم،، المهم إنك تسمع مني اللي عايز أحكيهولك
_طيب يا فندم بصفة عامة انا مابقابلش المدعى عليه في قضية انا فيها محامي المدعي،، وأي طلب أو أقوال حابب تقولها فممكن تقدمها للمحكمة..
ساعتها سمعت صوته جاي من التليفون وفي نفس الوقت جاي من صالة المكتب بره وهو بيقول
=انا خلاص وصلت المكتب وهم خمس دقايق اللي هخدهم من وقتك،، واعتبرني جاي لك في استشارة..
ومع نهاية الجملة لقيته قدام أو.ضة مكتبي،،
فكان راجل واضح على ملامحة الغلظة،، جثته ضخمه وبشرته مايله للسمار،،
فدخل بخطوات واثقة ناحية مكتبي ومد إيده عشان يسلم عليا،،
وقتها كنت مرتبك من المفاجأه وفي نفس الوقت متدايق من دخوله على الرغم من ابدائي الرفض في التليفون لكن ماحبيتش إني أظهرله التوتر أو الإنفعال ورسمت البرود على وشي وانا بمد إيدي وبسلم عليه وبقول_أهلا بحضرتك لكن بردو انا كلامي واحد،، انا مابتكلمش بخصوص قضايا موكليني مع حد خاصة لو كان المدعي عليه..
فابتسم وقعد على الكرسي اللي كانت قاعدة عليه مراته وقعدت انا كمان لما بدأ كلامه وقال_انا جاي لك في استشارة يا معالي الريس،، اعتبرها بعيدا عن قضية موكلتك
=اتفضل انا سامعك

_بص يا متر،، انا اتجوزت من خمس سنين تقريبا،، مراتي وقتها كان عندها سته وعشرين سنة،،
كان شيء غريب على مدينة صغيرة زي بلدنا إن واحده جميلة وبنت ناس كدة تقعد للسن دا من غير جواز أصلا،،
والحقيقة إن مراتي إتقدم لها قبل مني عرسان كتير،، وكان دايما الموضوع بيبوظ ومابيكملش،، لغاية ما اتقدمت لها انا وعرفت كل اللي قبلي ماكانوش بيكملوا ليه
ساعتها قاطعته وسألت=ليه؟؟
فلمعت عينيه لما حس إنه استدرجني للحوار معاه لكن انا كنت عايز اعرف آخره فكمل وقال
_من يوم ما روحت وقعدت مع ابوها عشان أطلب إيدها ووافق وقرينا فاتحه،، وانا بدأت أحس بحاجة غريبة،، إنقباض غير طبيعي في صدري كل ما اجي رايح عشان ازورها،، كوابيس بخصوصها شنيعة مابتخلصش،، الف وسواس في راسي بيقولي اهرب،، كنت حاسس بحاجه بتصدني عن الجوازة لكن الحقيقة إن أبوها كان راجل محترم جدا وكان مريض وحاسس إن أيامه في الدنيا معدودة وكان نفسه يفرح ببنته قبل ما يموت وحماتي كانت ست طيبه ولا بتهش ولا بتنش ولا ليها طلبات،، والكلمة كانت كلمة حمايا الله يرحمه،،

وانا راجل اصلي صعيدي وعنيد وماعندناش مبدأ إن إحنا ندخل بيوت الناس ونتبارك ونرجع نخرج منها عشان خيالات واوهام او اي حجج خايبه وعشان كده فضلت مكمل وخلال شهرين كنا متجوزين….
ساعتها قومت ولعت البويلر ولقمت كوبايتين شاي وهو ولع سيجارة وكمل كلامه وقال
_بعد الجواز الأمور الغريبة دي ما اختفتش لكن قلّت او انا همّلتها لكن بعد اول سنة اكتشفت إن نسبة الحيوانات المنويه الحية عندي ضعيفة،، مع ضعف كمان في حركة الحيوانات المنوية الحية،، لكن في نفس الوقت معظم الدكاترة قالوا إن في ناس بتخلف بنفس النسب دي لكن بالنسبه لحالتنا لسه ربنا ما أذنش،، وبناءا عليه بدأت اخد علاج من اول السنة التانيه وكان بيحصل تحسن بسيط في النسب وارجع اهمل في العلاج وترجع النسب زي ما كانت وبردو مافيش حمل سواء زادت او قلت،، لغاية ما قررت اجرب الحقن المجهري مره واتنين وبردو ماحصلش نصيب،، ومع آخر السنة التانية مـ,,ـات حمايا الله يرحمه ،،

فقاطعته ساعتها وقلت=الله يرحمه
فكمل كلامه
=في السنه التالته دي بقا وبعد وفـ,,ـاة حمايا،، بدأت أحس إن أميرة مراتي بدأت تتأثر بقلة الخلفه أكتر،، بيقولوا أما بيموت أصلك في الدنيا,, بفطرتك بتبدأ تدور على جدر ليك يتمد في الأرض،، دي طبيعة البشر،، هي ابوها مـ,,ـات حنت اكتر للخلفة،، ووقتها انا كنت غلبت لف عالدكاترة وغلبت علاج،، واللي هي ماتعرفوش إن في ناس انا كمان كانت بدأت تلعب في دماغي وتقولي إن أميرة اكيد كان معمولها عمل ولا سـ,,ـحر ودا اللي كان مأخر جوازها وأكيد دا اللي مأخر الخلفة كمان،،
ويا إما أشوفلها حل أو أجرب أتجوز تاني،، خاصة إن الدكاترة قالوا إن نِسَبْي دي ممكن يحصل معاها حمل وخلفه،، لكن انا كنت صبور ومش مستعجل عالخلفه وكل اللي في بالي إن لما يأذن ربنا هيبعت رزقي في حين هي أي موقف او شد يحصل بينا تفسره إني شاكك إنها عايزه تسيبني عشان الخلفة
وعشان ألهيها هي كمان عن الموضوع شويه جيت على آخر السنة دي وقلت اعملها مشروع بجزء من ورثها وكنت ناوي لما يدور ويقف على رجله انزلها تقف فيه وتتولاه بالكامل مع العمال اللي هيبقوا فيه،،
=طب وماعملتلهاش من فلوسك ليه؟؟
_يابيه انا راجل ابن سوق وفلوسي كلها بضاعة وأصول مرمية في السوق،، انا كنت عايز افتحلها حاجه راقيه ونضيفه وتقعد فيها معززه مكرمة وفي نفس الوقت التفكير اللي في دماغها يخف شويه وبعدين ماهي فلوسها وورثها ومركونين،، وانا مش ناقص فلوس عشان اخد منها حاجه
=طب كمل

_جات امها رفضت وقالت انها لو هتعمل مشروع هيبقى مع اخوها احمد واحمد دا لسه عيل عنده ستاشر سنه،، فقلت في بالي هم عيله في بعض وانا ماليش فيه،، وسكت على كده،، لكن بعد الحوار دا قول بشهر ولا اتنين بدأت أميرة تتغير،، بقت إنسانه مختلفه وماكدبش عليك انا كمان مش عارف كان إيه اللي كان حاصل معايا والحوارات بتاعت فترة الخطوبة رجعت تاني وأشد من الأول كمان،،
وبدأت خناقاتنا تكتر وغضبت اكتر من مره عند حماتي،، والزن على الودان أمر من السـ,,ـحر ،، كان كام حد قال لي إني لازم اشوف حد يشوف هي معمولها عمل ولا سـ,,ـحر ولا ظروفها ايه وعشان هي بتسمع كلام امها في كل كبيرة وصغيرة شورت على امها في موضوع الشيوخ قبل حتى ما اعرض على اميرة مراتي،، فروحت لحماتي من ورا أميرة وقلت لها إن إحنا هنروح للشيخ الفلاني فرفضت وقالت لي مادام هنروح لحد عشان الخلفة فنروح لواحده اسمها الشيخة سامية عشان كانت تسمع عنها إنها شيخة كويسة،، وعشان ماكانتش عايزه بنتها تتعرض على شيوخ رجاله بخصوص موضوع الخلفة ده خاصة مع الحوارات اللي بتتقال انهم بيعملوها…
ساعتها قمت صبيت كويايتين الشاي ورجعت مكتبي وحطيت كوبايته قدامه وانا بسأله
=هي حماتك دي تبقى أم مراتك ولا هي مرات أبوها مثلا وبتقول عليها امها من باب المودة؟؟
_لا طبعا أمها،،

تابع المقال

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock