Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Uncategorized

اتفضل ارجع

السلام عليكم ورحمة الله
انا مطلـ,,ـقه من ٤ سنين اتفقنا ودي من وقت الطـ,,ـلاق بدون محاكم على ٥ الاف نفقه ليا ولاولادي هما ٣ ولدين وبنت وانا نبقى ٤ كلنا وطبعا مع شقلبة الحال والغلا والولاد بتكبر كنت بطلب منه يزود شوية النفقه شوية كل سنه لحد ما وصلنا من شهر ٤ اللي فات ل ١٥ الف ولما بتيجي المدارس بيجب طلباتهم للمدرسه واللبس وغيره

حتى هو بيجبلهم كل حاجه من الادوات المدرسية الاقلام والكراسات والاساتيك تكفيهم طول السنه بس اغلب صحباتي بيقولولي ان المبلغ ده قليل جدا عليكم انتو الاربعه خـ,,ـاصه ان تعليمهم خـ,,ـاص مش حكومي وبيحتاجوا وجبات معينه واهتمام زيادة مني وده طبعا بيزود المصاريف بالرغم انهم بيكفونا ومش بنحتاج لحد وهو دايما يسأل الاولاد لما بيرحوا له نـ,,ـاقصكم حاجه او مامتكم محتاجه حاجه والولاد بيقولو شكرا لانه انا متاكده انه لسه بيحبني وسبب الطـ,,ـلاق

خـ,,ـيانته ليا ورفعت عليه قـ,,ـضيه طـ,,ـلاق وكان هيمـ,,ـوت ويخليني على ذمته ويقولي عشان الولاد خليكي على ذمتي ومش هتشوفيني لو مش عاوزاني بس انا وماما رفـ,,ـضنا وصممت على الطـ,,ـلاق وطـ,,ـلقني

وبعد طـ,,ـلاقي اتجوزها وخلف منها ٢ وبعتلي اكتر من مره عاوز يرجعلي بس انا لما حد بيكلمني من طرفه بقول يطلـ,,ـقها الأول قبل اي كلام وبعدين نتكلم في رجوع غير كده مفيش رجوع انا دلوقتي طلبت منه قبل الدراسه ما بتدء يزود النفقه لى٢٠ الف بدايه من شهر ٩ وهو قالي هشوف ظـ,,ـروفي بس ممكن يخليهم اقل شوية عشان بيته التاني هل كده فعلا يبقى قليل بالنسبه للعيشه و٣ اولاد وانا معاهم ولا هيبقوا معقولين وبالنسبه لموضوع رجوعه اعمل ايه معاه عشان خاطر الاولاد مش عشان حاجه تاني تنصحوني بايه واعمل ايه

تعرفي ليه مصروف البيت مش بيكمل الشهر ولازم الميزانيه تيجي اخر الشهر وتبوظ منك🤌🤌

تعالي اقولك لازم نعمل ايه اول م نمسك مصروف البيت👍
متنزليش تشترى حاجه البيت وانتى جعانه علشان هتصرفى كتير😂😂
متشتريش فاكهه فى غير اوانها او اول ما تظهر فى السوق وخصوصا الخوخ والبطيخ والمشمش لأنها بتكون مرشوشه و مضـ,,ـره بالصحه
اولا نتفق ان مصروف بيتك كبير او قليل لازم يكون فيه بركه وهي دي اللي بتفرق
يبقى لازم اول حاجه تعمليها تطلعي جزء من المصروف لله مهما كانت ظـ,,ـروفك ومهما كانت مصاريف الشهر كتير
لازم تقسمي المصروف ل مصروفات اساسيه زي ايجار نور ميه غاز اقساط دروس علاج بامبرز 👌👌
ومصروفات اسبوعيه اللي هي للاكل والشرب
✅️وجزء للطوارئ وده اساسي حتى لو موسحبتيش منه الشهر ده هتشيليه وتضيفي عليه الشهر اللي بعده وده متصرفيش منه غير للضروره
اوعي تجيبي اي حاجه لمجـ,,ـرد ان عليها عرض خصوصا اول الشهر طالما مش محتاجاها
اوعي تنزلي تشتري حاجات البيت منغير م تكوني كاتبه ورقه فيها اللي انت محتاجاه بس
واعملي حصاله الفكه ودي حصاله لما تفكي اي فلوس تحطي جزء منها فيها يعني فكيتي ١٠٠ حطي ١٠
فكيتي ٥٠ حطي ٥ وهكذا بتنفع جدا اخر الشهر وبتنفع لو جمعتي مبلغ تجيبي اي حاجه ليكي او كماليات🥰
متنسوش الصلاة والسلام على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم تسليما كثيرا طيبا مباركا ♥️

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock